Domů » Blog » Jak se jezdí v elektromobilu

Jak se jezdí v elektromobilu

Pomaličku se obklopujeme elektrickými pomocníky, kteří nám nějakým způsobem usnadňují život. Jak se jezdí na elektrokole už víme, ale jak se jezdí v elektromobilu? A to nemyslím nějaký hybrid, který je napůl benzínový a napůl elektrický, ale plně elektrický automobil, do kterého benzín ani nafta není kam nalít. Využil jsem možnosti si takový automobil vypůjčit na tři dny a tady jsou moje dojmy.

Osvědčený Volkswagen Golf - 7. generaceOsvědčený Volkswagen Golf - 7. generace

Osvědčená německá firma vsadila na léty odladěného a vymazelného Golfa a není náhodou, že se jedná už o sedmou modelovou řadu tohoto úspěšného lidového vozítka. Je to kvalitní německý výrobek, jak se sluší a patří. Navíc má Golf takovou zvláštní vlastnost, že do něj sednete a hned vám padne do ruky, prostě se v něm cítíte dobře, není ani velký, ani malý, takové auto pro normální život. Jízdní vlastnosti Golfa jako takového jsou skvělé a když v něm sídlí silný elektromotor, dojem z jízdy se ještě umoctí tím tichem a neuvěřitelnou akcelerací. Další nespornou výhodu elektromotorového auta poznáte ne městě při jízdě v koloně. Tohle auto samozřejmě nemá manuální převodovku, na podlaze najdete jen plyn a brzdu, což je při popojíždění úžasná věc.

Motor pod kapotouMotor pod kapotou

Dojezd eletroauta, tak to je ta nejzásadnější věc celé atrakce. Bohužel model, který jsem osedlal, měl reálný dojezd na plné nabití přibližně 120 km. Novější Golfy už "umí" až 300 km, ale reálně okolo 220 km, což už jde, ale těch mých 120 km je zatraceně málo. Zajímavý je však pohled pod kapotu. Motor tam tedy je, ale vypadá jinak, než jsme zvyklí: žádné svíčky, žádné vstřiky. Zajímavé je, že výrobce nechal tvar plastu nahoře stejný, jako u benzínových či naftových motorů. Funguje to asi stejně, jako figurína strojvedoucího v japonských vlacích. Další věc, která zaujme je přítomnost startovací baterie. Ta ovšem nic nestartuje, je tam kvůli palubním přístrojům, které pracují na 12V.

Nabíjím v Kolíně u KauflanduNabíjím v Kolíně u Kauflandu

Elektrořidič má oproti ostatním účastníkům zcela jiné starosti. Dojedu? Nedojedu? Kde dobiju? Při tak malém dojezdu je to trochu frustrující. Když jsem chtěl v klidu dojet z Chrudimi do Prahy, raději jsem se stavil v Kolíně u Kauflandu "dolít" nějaké ty kilowatty do virtuální nádrže. Když jsem vyjížděl, měl jsem dojezd podle údaje na displeji 178 km, ale po ujetí padesáti kilometrů do Kolína už byl dojezd jen 90 km. Údaje se stále mění a nutí to řidiče sledovat. Ano, dá se přepnout do EKO módu, který výrazně omezí výkon, ale dojezd je nijak výrazně nezvýší. Ještě je možnost módu EKO+, ale ten vypne vše zbytečné, včetně topení a mrznout v autě chce jen blázen. Dobíjecích stanic moc není a nejsem si jistý, že jejich počet nějak výrazně poroste. Dobíjení je někde zdarma, ale jen pomalé, pokud byste rádi nabili rychle, je to pochopitelně za peníze. Já dobíjel 6 kW za 90 Kč a trvalo to asi 20 minut.

Údaje na displeji nabíjecí staniceÚdaje na displeji nabíjecí stanice

Pravda je, že manipulace s dobíjecí stanicí mě bavila. Pomocí aplikace v telefonu se ke stanici napojíte, vyberete si druh nabíjení (já si vybral konektor Mennekes Combo), připíšete číslo kreditní karty a už to fičí. No a na závěr, jak je to s ekonomikou provozu? Uvedu zde jen přibližná čísla: u průměrného auta, ať už na benzín nebo na naftu, se cena za kilometr pohybuje někde okolo dvou korun. Kdo chce ušetřit, pořídí si auto na CNG nebo si svoje auto nechá přebudovat na LPG. Pak je cena za kilometr zhruba jedna koruna. U elektroauta se dostaneme přibližně na padesát haléřů, ale musíme mít dobrý tarif a musíme počítat s tím, že se auto dobije z běžné zásuvky za 12 hodin. Může to někomu vyhovovat, ale jen tomu, kdo jezdí jen okolo komína. Jinak řečeno, kdo ráno vyjede, večer se vrátí a dá auto dobíjet. Ale co je největší problém, tak to jsou pořizovací náklady auta. Tento Golf stojí nový milion korun, takže to moc ekonomicky nevychází. Elektroauto je tedy jen pro fandu tohoto druhu dopravy a to ještě za předpokladu, že nemá do kapsy hluboko. Kdo ví, třeba za deset let bude cena těchto aut přijatelnější, dobíjení bude rychlejší a dobíjecích stanic bude víc. Ani argument ekologické dopravy není moc na místě, vždyť většinu eletrické energie u nás stále dolujeme z uhlí.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace